expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

donderdag 6 augustus 2015

Eerste indrukken Polen

We wonen inmiddels alweer een week of 3 in Polen. Ik had er naar aanleiding van mijn flitsbezoek in mei al veel zin in. Het nieuwe huis was immers mooi, lag in een prachtige omgeving op niet te grote afstand van de schitterende historische binnenstad. Maar ja,wat weet je dan eigenlijk van Polen, na een flitsbezoek van drie dagen? Je indruk kan dan wel goed zijn, maar wie weet valt het als je er eenmaal bent wel hartstikke tegen...

De eerste twee weken heb ik als een dolle gewerkt. Dozen uitpakken en alles, en dat is echt heel veel,  een plaatsje geven. De zolder en de garages moeten nog voor een deel, maar dat komt over een poosje wel. De ruimtes waarin wordt geleefd, zijn gedaan. Verder heb ik de gorigheid van tig voormalige bewoners verwijderd. Jakkes! Het is nog niet ideaal maar het is leefbaar. En verder niet meer te veel bij nadenken.

De nieuwe leaseauto is ondertussen gebracht en de kleine (en soms grote) ongemakken van het huis verholpen. Er was al een keer geen drup warm water meer, kregen we een deur niet meer open, ging de deur van de vaatwasser maar tot 60 graden open etc. De nieuwe bankrekeningen zijn geopend en na een paar dagen en veel gedoe hadden we gelukkig ook internetbankieren aan de praat. De alarminstallatie is geinstalleerd en up and running. We zijn aangemeld bij de gemeente Krakow en vandaag zijn de nieuwe medische verzekeringskaartjes binnen gekomen. Mijn auto heeft echter nog een Duits kenteken dus niet alles is achter de rug.

Het is nu ook eens hoog tijd om te gaan ontdekken en te genieten. Dat ontdekken gaat vanzelf als het dagelijkse leven weer begint na een verhuizing. Er moet immers gegeten en gedronken worden en dus moet je naar de winkel. Welke winkel? Da's een goeie. Geen idee! Ben bij diverse supermarkten geweest voordat ik bij mijn nieuwe favoriete supermarkt aan kwam: de Auchan. Wat een supermarkt, ongelofelijk. Bedenk het, en het is er te koop. Van mobiele telefoons tot verse heilbot en van schroeven en moeren tot Bavaria Wit alcoholvrij. Het is mega groot en heeft maar liefst 63 kassa's!

En die supermarkt is te vinden in een mall. Naar Amerikaans concept. Compleet met foodcourt en ruimtes voor kinderen om te spelen of te chillen. Veel winkels in een twee verdiepingen mall. En van dit soort malls zijn er meer hier in Krakow. In de binnenstad is er een nog grotere en luxere mall met meer high end shops. Astrid keek daar haar ogen werkelijk uit en dat zegt wat. Ze voelde zich in een klap thuis! Er is nog een andere grote luxe mall maar die moet ik nog ontdekken.

Nog even praten over de supermarkt, de Auchan. Alleen al in de food section is er zo veel te ontdekken. Voordat ik een lekkere kaas had gevonden was ik vele Zloties (nou ja, verhoudingsgewijs dan) verder. Telkens eindigde de kaas in de vuilnisbak: alle kaas smaakte naar plastic! Vies dus. Totdat ik bij de Auchan diverse soorten vers gesneden Gouda kaas ontdekte. Nummer 11 (want er zijn vele soorten Gouda kaas) is verrukkelijk. Sinds vandaag heb ik eindelijk ook een goede creme fraiche ontdekt. Eerder had ik een soort waterige slagroom te pakken. Daarna probeerde ik met sour cream te koken en vroegen de kinderen zich af wat die piepkleine brokjes in de saus waren. Vervolgens kwam ik een keer met een double cream thuis maar vandaag: bulls eye!

Ik ben de Poolse taal bij lange na niet machtig en daarom kost inkopen doen voorlopig nog veel tijd. Diverse dingen kun je in geschrift wel herleiden maar het is maar mondjesmaat. Je zoekt je een ongeluk op de verpakking. En de online vertalingen helpen ook niet altijd. Dus moet je het maar proefondervindelijk ervaren. Heeft ook wel z'n charme. Bij de bakker brood kopen (en dat kan per snee) gaat deels in het engels en deels met handen en voeten. Er is toch ook een voordeel geen woord Pools te spreken: de telemarketeers hangen direct op als ze doorhebben dat je geen Pools spreekt. Prima.

Deze week heb ik Krakow centrum ook eens wat zorgvuldiger bekeken. Het beroemde plein met toeristische trekpleisters had ik al wel gezien maar het kastelencomplex Wawel nog niet. Daar moet ik nog steeds een keer in, maar ben er nu in elk geval een keer omheen gelopen wat al een aardige klus was. Om het kasteel van binnen  te bekijken heb je volgens de boekjes een uurtje of 3 nodig. Daar heb ik het geduld nog niet voor. Maar de wandeling was mooi. En andere dag ben ik de Joodse wijk in gegaan en dat vond ik ook echt geweldig. Wat een sfeertje. In het voormalige Joodse getto staat Schindlers museum, ook dat niet bezocht. Nog niet.

Er is hier genoeg te ontdekken, dat is een ding wat zeker is. Op het gebied van shoppen, op het gebied van de taal, cultuur etc. Maar dan moet ik wel eerst een beetje rust in m'n sodemieter krijgen. En moet het vooral afkoelen. Veel afkoelen! We zijn vertrokken uit Duitsland toen we een hittegolf achter de rug hadden. Komen hier nog niet aan of krijgen gelijk weer een hittegolf om de oren. Na 4 dagen relatief koel weer, zitten we nu al bijna weer een week dik boven de 30C. En het einde is nog lang niet in zicht. Die gemiddelde zomer temperatuur van 23C klopt niet helemaal, vrees ik.

Maar de temperatuur is het enige wat tegen valt, bij wijze van spreken. Het helpt natuurlijk, dat we niet in een straatarm deel van Polen (en Krakow) wonen. We zijn hier echt van alle gemakken voorzien. En de prijzen zijn ook heel fijn over het algemeen. De artikelen van de grote ketens zijn hetzelfde als in de rest van Europa. Denk aan Douglas Parfumerie, Zara, H&M etc, de prijzen zijn exact gelijk.  iPhones en consorten vallen onder luxe artikelen en zijn niet zelden zelfs duurder. Gebruiksartikelen als wasmachines, magnetrons etc zijn weer goedkoop. Ook de prepaid telefoonkaarten kosten een prikkie en bieden veel. Dagelijkse boodschappen kosten over het algemeen erg weinig. Bij mijn bakkertje vandaag een heel vers brood, 2 (grote) broodjes en 2 mini pizza's gekocht voor wel 1.50 euro. Het voelt hier tot nu toe echt goed. Ik ga het avontuur vol vertrouwen tegemoet!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten