expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

vrijdag 22 september 2017

Brood

Als rechtgeaarde Nederlanders zijn we dol op brood. Onze veramerikaanste kinderen eten weinig brood maar manlief, hondje en ik compenseren dat ruimschoots. Niet vaak als ontbijt maar wel als lunch. En van een broodmaaltijd in de avond zijn we ook niet vies.

Lekker brood vinden in Amerika is zoeken naar een naald in de hooiberg. Fabrieksbrood is niet weg te krijgen en is ondanks een predikaat 'volkoren' of 'meergranen' veel te zoet naar Nederlandse maatstaven. Alleen eetbaar, en daar is dan ook alles mee gezegd, met pindakaas of jam maar niet weg te krijgen met rosbief of wat Old Amsterdam. 

Zelf brood bakken was tijdelijk een zeer smakelijke oplossing maar elke dag brood bakken en soms twee keer, bleek toch niet praktisch. Na werkelijk ieder brood in elke supermarkt geproefd en vaak weggegooid te hebben, heb ik nu dan toch verrukkelijk brood gevonden. Een luchtig en niet zoet meergranenbrood, wat wil een mens nog meer? 

Nou, een mens zou willen dat het niet zo verrekte duur was. Dit zeer smakelijke meergranenbrood kost namelijk $3,99. En in die verpakking van $3,99 zitten welgeteld 8 sneeën. Nu zijn de sneetjes niet klein maar kom op, 50 cent voor een snee brood?! En dan zit er nog geen beleg op...

Als ik met mijn boodschappenkar met vijf halve broden door de supermarkt rijd, dan heb ik bekijks. Wanneer ik die lading brood op de loopband bij de kassa leg, krijg ik commentaar. En niet vanwege het idiote bedrag dat ik neertel voor dat beetje brood, namelijk 20 hele dollars. Dat zou alleen een Nederlander bedenken.

Ik hoor niet zelden 'jij hebt zeker een héél groot gezin'. Ik schep er dan genoegen in om cynisch op te merken, dat het voornamelijk voor mij en mijn man bedoeld is. Een andere veel gehoorde opmerking is 'all those carbs!'. Vervolgens leg ik die persoon een beetje belerend uit, dat wij als Nederlanders brood eten met beleg. En geen beleg met brood. 

Een Amerikaan meent, dat hij moddervet wordt van zoveel carbs. Maar van die paar koolhydraten in de boterham zelf word je echt niet dik. Van de 2 cm dikke laag kaas en vlees op één boterhammetje echter wel. En dan heb ik het nog niet over het zakje chips wat ze hier standaard eten bij een broodje of boterham, weggespoeld met een flesje mierzoete ijsthee of vruchtensap. 

Nederlanders vragen mij 'wat geef jij je kinderen dan mee naar school?' 'Niets', zij eten namelijk in de schoolkantine. Daar nemen ze een soepje, salade, bagel of panini voor bijna het gelijke bedrag, wat ik zou betalen als ik ze vers belegde boterhammen van thuis mee zou geven. En ja, ze eten daar ook wel eens een frietje of pizza. Voor de broodnodige verandering zullen we maar zeggen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten